Campagne Fair Play en Respect

Over de (sport)grenzen
Hebben we op de vorige pagina reeds een verwijzing gemaakt naar de KNVB, ook andere bonden laten zich niet onbetuigd.
Neem eens een kijkje bij de

SIRE campagne 'Geef kinderen hun spel terug' 
Net als het NIJB schenkt ook aandacht aan Sire sportiviteit en respect in de sport.. De campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame) heet ‘Geef kinderen hun spel terug'. In de campagne staat de overdreven bemoeizucht van (veelal) ouders langs de sportvelden centraal. Uit recent onderzoek van TNS NIPO in opdracht van SIRE, onder ruim 800 ouders met sportende kinderen, blijkt dat meer dan negen op de tien ouders (91%) zich in meer of mindere mate ergeren aan het gedrag van andere ouders langs de zijlijn. Het gaat hierbij om het opjutten van kinderen, vloeken en schelden, het wijzen van de scheidsrechter op een verkeerde beslissing en het adviseren van de teamleiding. Vier op de tien ouders (40%) denken echter dat andere ouders zich nooit aan hen ergeren.

Lees het persbericht over de start van de campagne.

Noord-Amerika
Ook de bakermat van het ijshockey, Canada, kent problemen van dezelfde aard. Evenals de grote buurman USA.
Beide bonden hebben de handen ineengeslagen en hebben al enkele jaren het programma:



The “SHARED RESPECT INITIATIVE” calls for all participants in the game to respect one another. The intent of Hockey Canada is to enforce a standard of play that promotes an exciting and fun game for all its partners. All partners share an equal responsibility to ensure the integrity of the game is upheld. Through this process of change, the onus is not only on the game officials but all its participants. Positive changes in the great game of hockey can only happen through this improved standard of play. We ALL play a role in supporting the improvement of our game.


Op onze volgende pagina's meer daarover.



Gebruik bijvoorbeeld het zoekprogramma "Google" en zoek op "Sportiviteit en respect" of "Fair Play en respect" en het aantal hits is talrijk.